Sunday, September 21, 2008

PANDUAN PEMAKANAN BAGI PESAKIT DARAH TINGGI

1. Makanan

-Kurangkan makanan bergaram. Jangan tambah garam ke dalam makanan yang sudah masak
-Kurangkan makanan laut seperti udang, kerang, ketam.
-Kurangkan makan daging kambing atau lembu. Boleh makan ayam yang dibuang kulit dan lemaknya.
-Putih telor boleh dimakan
-Kurangkan makanan bersantan dan berlemak seperti minyak sapi atau mentega
-Ikan, sayuran dan buahan bebas dimakan
-Banyakkan makan rebusan dan kukusan
-Kurangkan masak makanan yang menggunakan banyak minyak atau lemak seperti menggoreng dengan minyak yang banyak ( deep frying)
-Banyakkan minum air tapi kurangkan minuman bergas dan minuman keras

2. Rehat dan tidur yang cukup.
3. Elakkan tekanan atau stress
4. Senaman ringan setiap hari
5. Berhenti merokok dan minuman keras
6. Lakukan aktiviti ringan seperti berkebun di masa lapang
7. Patuhi aturan ubatan dan temujanji
8. Datang terus ke hospital sekiranya berasa pening, sakit kepala, lemah-lemah anggota badan atau susah bernafas

4 comments:

Azlan a.k.a Robot said...

salam... saya sekadar ingin berkongsi... sesape yang menghidapi penyakit kencing manis, buah pinggang, migrain, darah tinggi, angin ahmar dan lain-lain... boleh menghubungi saya. insyaallah saya boleh membantu... anakmelaka77@gmail.com

NorazlinaMahadan said...

Jarang pening kepala atau sakit kepala.tp sejak umur meningkat lewat 30an ni baru terasa...lepas mkn daging ja..pening kepala.bila mkn byk sakit kepala.

NorazlinaMahadan said...

Jarang pening kepala atau sakit kepala.tp sejak umur meningkat lewat 30an ni baru terasa...lepas mkn daging ja..pening kepala.bila mkn byk sakit kepala.

hazhar said...

saya check kat makmal bg badan saya tiada darah tinggi tapi bila check pressure ada naik..macamna tu..?ada sesapa boleh bg jawapan..doktor kata mungkin tekanan tpt keje tp saya rasa tiada tekanan..